FINN anbefaler IE6-brukere å oppgradere sin nettleser
Bruker du nettleseren Internet Explorer 6 (IE6) eller eldre, har du nå sannsynligvis fått tips på FINNs forside om at du kan oppgradere denne.
Hvorfor bryr FINN seg med hva slags nettleser du bruker? Bør ikke det være helt opp til hver enkelt?
International users, links to Google translations of this page:
On the wiki http://ie6.forteller.net/ you can find a running summary of the campaign progress!
PLS DIGG the campaign: digg.com/software/Norwegian_Websites_Declare_War_on_Internet_Explorer_6
Care to contribute? Here’s an international version of the upgrade IE6 box.
We have written an English post related to how this campaign started and evolved
Mange feil i IE6
FINN skal være for alle. Vi ønsker derfor nødig å mene noe om hvilken nettleser eller hvilke andre programmer brukerne våre skal kjøre. Men akkurat nettleseren IE6 fra Microsoft er litt spesiell. Den brukes av 17% av brukerne til FINN. Problemet med IE6 er at den ikke helt følger standardreglene for hvordan den skal vise frem innholdet på en nettside. I tillegg er den plaget med en del sikkerhets-svakheter, og en del rene feil.
For noen år tilbake tilpasset de fleste nettsteder seg IE6 sine «særheter». Men Microsoft har for lengst laget IE7, som er sikrere og mer brukervennlig. De er også på trappene med IE8. Ettersom utbredelsen til IE6 synker, blir det også mindre viktig for nettsteder å lage disse spesialtilpasningene lenger.
Vi vil heller bruke tiden på å lage gode nettsider!
Vi som jobber her brenner virkelig for å lage en best mulig opplevelse for deg som bruker. Noen ganger lykkes vi, og noen ganger treffer vi ikke like bra. Da prøver vi å løse problemene, blant annet gjennom å involvere brukerne her på FINN labs.
Men svært ofte bruker vi uforholdsmessig lang tid på å få sidene til å fungere skikkelig i en nettleser som da et lite mindretall av brukerne har. Denne tiden hadde det vært mye bedre å bruke på å lage skikkelig gode verktøy for brukerne, fremfor å rette feil som bare oppstår i IE6. Derfor oppfordrer vi i FINN de brukerne som har mulighet til det, til å oppgradere sin IE6 til en nyere versjon.
Det finnes også alternativer til Internet Explorer. De mest populære nettleserne utenom IE7 hos FINN sine brukere er Firefox 3 og den norske nettleseren Opera 9.6. Disse kan du installere helt uavhengig av om du bruker Internet Explorer eller ikke. De fungerer fint side ved side.
Vil du lese mer om problemstillingene rundt IE6 kan vi anbefale denne artikkelen i Teknisk Ukeblad.
Vil du legge ut en tilsvarende boks på dine nettsider?
Kopier koden i boksen nedenfor. Den vil kun vises for brukere som har IE6 eller eldre. Magien ligger i de litt spesielle HTML-kommentarene rundt koden.
Slik blir det seende ut på IE6 om du ikke endrer i koden (vi har fjernet kommentarene som gjør at den bare vises i IE6):
Tips fra oss: Du har en eldre versjon av nettleseren Internet Explorer.
For å få en best mulig opplevelse av å bruke våre nettsider, kan du gratis hente en nyere versjon av Internet Explorer. Bruker du en jobb-PC bør du kontakte IT-ansvarlig.
På FINN labs kan du lese mer om hvorfor vi anbefaler denne oppgraderingen.
Tags: FINN-statistikk
214 kommentarer »
6 Lenker til denne artikkelen »
-
[...] a norvég finn.no az elsők között hívta fel látogatói figyelmét, a kampányhoz több norvég site [...]
-
[...] Explorer 6 har i ungefär ett halvår varit riktigt omdebatterat sedan finn.no började varna sina IE6 användare om att webbläsaren de använder är utdaterad och att de bör uppdatera eller byta webbläsare. [...]
-
[...] som helst. Men det illustrerer kanskje at det ikke var helt uten skrekkblandet fryd FINN i vinter lanserte sitt lille korstog mot IE6. Da stod de for 17% av [...]
-
[...] In both solutions, we now recommend users to upgrade to newer internet browser if they are using Internet Explorer 6. (Read more about this.) [...]
-
[...] gang brukte hele 17 prosent av brukerne til Finn.no Internet Explorer [...]
-
[...] Finn.no – FINN anbefaler IE6-brukere å oppgradere sin nettleser [...]
Skriv en kommentar!


Hei igjen!
Jeg tolket dere dithen at det er greit om vi klipper og limer litt fra scriptet deres som viser boksen til IE6-brukere?
Vi er litt småstresset i dag og i morgen, men vi kjører den ut til alle lesere med IE6 på TU.no på torsdag eller fredag.
Mvh
Anders Brenna
Nettsjef
Teknisk Ukeblad
@Anders Brenna: Information wants to be free! Klipp av hjertens lyst, og rediger gjerne for å få en mer personlig touch på budskapet.
Har oppdatert artikkelen med copy/paste-instruksjoner, slik at det er bittelitt lettere for alle som ønsker å ha en tilsvarende boks på sine sider!
Flott! Dette tiltaket applauderer jeg iherdig, men jeg skriver meg på lista over forundrede av IE7-anbefalingen. Joda, IE7 er bedre enn IE6 — på samme måte som at det er bedre å slå seg selv i panna med knyttneven enn med en hammer. Det lureste er imidlertid å slutte å slå seg selv i panna.
Faktum er nemlig at Internet Explorer for all fremtid vil ligge alt fra et godt stykke til milevis bak de andre nettleserne i standardstøtte, på grunn av Microsofts trege utrulling av nye versjoner og inkludering av nye standarder. Åpen kildekode-baserte nettlesere vil alltid ha en høyere oppdateringsfrekvens og inkludere nyere teknologi enn proprietære og selv om Microsoft skulle bytte ut Internet Explorer sin motor med eksempelvis WebKit vil de fortsatt ligge bak på grunn av skilpaddesyklusen de har på versjonsslipp.
Det eneste riktige er derfor, etter min mening, å anbefale Firefox 3, Opera 9, Safari 3, Google Chrome og til sist Internet Explorer 7. Husk at det nok er mange av dem som i dag bruker IE6 som ikke har mulighet til å oppgradere til IE7 på grunn av ikke-godkjent (muligens piratkopiert) Windows-versjon, eller fordi de har eldre versjoner av Windows enn XP. For alle disse brukerne vil anbefaling om oppgradering til IE7 føre til absolutt nada og niks.
Da alle de andre nevnte nettleserne fungerer på flere versjoner av Microsofts operativsystem enn Microsofts egen nettleser er det derfor en god idé å henvise til dem alle, eller i hvert fall til fler enn bare den minst tilgjengelige av dem; Internet Explorer 7.
@Asbjørn Ulsberg: Takk for flott og reflektert innlegg! Personlig så er jeg så enig, så enig, men hovedformålet med kampanjen er å få bort IE6, alternativet er nærmest underordnet. Seks av ti bruker IE7, ifølge våre tall.
Hovedproblemet er ikke private PCer, men bedrifts-PCer. Vi har rundt regnet 12% IE6 på kveld/i helg, og 24% på dagtid i uken. Jeg tror det er størst sannsynlighet for å få IT-ansvarlige til å oppgradere til IE7. Og IE7 er det eneste alternativet som faktisk fjerner IE6.
Jeg er redd «folk flest» som kanskje kan overtales til å prøve FF/Opera/Safari/Chrome, fortsatt stadig vil bruke IE6 av gammel vane.
Til tross for in-your-face-forsidekampanjen vi har satt i gang er det ikke mange sekunder oppmerksomhet vi får fra brukere som ikke er mer enn middels bekymret for hvilken nettleser som regjerer. Da tror vi det er mest hensiktsmessig å peke dem til alternativet som ligner mest på det de har, og sannsynligvis virker minst skummelt.
Ser denne er lagt ut på FINN, VG og Start så langt. Har flere lagt ut meldinga? Kudos til alle som deltar i dugnaden!
Jeg er enig i at målet her helliger nær sagt et hvert middel og at det derfor er underordnet om valget er IE7 eller ikke så lenge IE6 forsvinner. Men når det gjelder «ligner mest på det de har» er jeg ikke sikker på at IE7 er det riktigste valget. Jeg vil faktisk påstå at Firefox ligner mer på Internet Explorer 6 (og med temaer kan det bli ganske nøyaktig likt) og at IE7 sitt utseende er såpass eksotisk at få vil kjenne seg igjen eller føle seg «trygge» etter oppgradering fra IE6.
Dette blir imidlertid en meta-diskusjon og til syvende og sist et spørsmål om smak og behag, så vi behøver ikke utbrodere noe mer om dét. Så lenge dere endrer anbefalingen fra IE7 til et knippe gode og oppdaterte nettlesere tror jeg mye kan løse seg over tid. Det viktigste budskapet er «oppgrader», ikke nødvendigvis hvilken nettleser det oppgraderes til.
[...] Beta, Finn har nå lagt ut en melding til sine brukere om å oppgradere eller bytte nettleser (les mer på FINN labs), Studentersamfundet slang seg på og nå også VG (takket være Christer, cogocogo på Twitter) [...]
Kjempebra tiltak! Så meldingen på VG nå i ettermiddag:)
Juristforeningen.no har slengt seg med på dugnaden.
Flott initiativ!
Vi (dvs NextGenTel) har slengt oss på, både på nextgentel.no og på kundeportalen vår, Broadpark.
@Jens Christian: Brillefint! Vi trenger juss-støtte når IE6 fanboyz saksøker oss!
@Lasse Marøen: Strålende! Det burde monne litt!! Fantastisk hvor fort dette har spredd seg. Skulle nesten tro det har vært etterlengtet.
@Anders Johnsen, antall nettsteder som legger dette ut øker for hver time. A-pressen har akkurat lagt dette ut på sine lokalaviser!
Jeg kan ikke helt forstå at det er et sjakktrekk å laste/oppgradere opp IE7 når denne er full i hull som fungerer som et eldorado for Hackere. http://www.idg.no/computerworld/article121490.ece
Viviann
På mi eiga netside hev eg hatt dette i veldig lang tid, men sidan «alle» gjer det no, so fær eg kannhenda lov til å gjera det på universitas.no òg no. Er jo trass alt eg som slit og må bruka timar på å fiksa ting av di folk ikkje gidd byta vekk frå IE6… :-(
Sesam er med på morroa!
To av mine maskiner vil ikke oppgradere til IE7 eller IE8, så hva skal jeg gjøre?
Har prøvd å laste ned IE7 fra Microsoft sine sider og kjørt automatisk oppdatering, innstallasjonen går bra, men ingen ny Explorer kommer opp etter omstart.
Magefølelsen min sier at det er en feil med flere maskiner ettersom jeg ikke får installert selv etter at maskinen er nyinstallert. Om det er feil på min installasjons-cd vet jeg ikke, men merkelig er det nå.
[...] On FINN labs, you can read more about why we recommend this upgrade. [...]
[...] maskinene til folk. Det same kan du også gjere ved å sjå på framgongsmåtar blant anna her og her. Om du er medlem av Twitter, kan du også leggje igjen din farvel til denne utdaterte nettlesaren. [...]
[...] Her finner du koden de bruker: FINN anbefaler IE6-brukere å oppgradere sin nettleser – FINN labs [...]
Begrunnelsen til at mange IT-avdelinger henger igjen tror jeg er tredjeparts intranettløsninger som ikke fungerer med andre nettlesere. Det er i hvert fall begrunnelsen for at jeg ikke får lov til å bruke Firefox på jobben..
Men heldigvis skal de i det minste oppgradere til IE7 nå.
[...] homepage to all IE6 users, encouraging them to upgrade their browser. Not only so, but they have initiated a campaign, prompting several of the most visited Norwegian sites to follow suit. This all started within 140 [...]
Da er alle mine små og store sider med på dugnaden, skal bli gøy å se om IE6 får lavere tall i statistikken.
Har skrevet en blogpost om saken på engelsk. Håper dette sprer seg utenlands. Kudos til alle som har hevet seg på så kjapt!
@Eystein: Kul post! Du sparte meg nettopp for noen timers jobb :) Vi har retweeta den hardt. Knasekult om dette sprer seg til resten av den etterhvert bittelille kloden.
Forresten: Hvor kommer det med en uke fra? Mener å ha tenkt tanken selv, men ikke kommunisert den. Her er det bare å la det gå så lenge det trengs :)
BRA!!!
Dette er slike «sønner/døtre Norge vil ha»… ;)
Bra initiativ! Da er http://konsertoversikt.no/ også med :o)
Ja, det tok meg noen timer. Engelsk er vanskligere enn norsk.
Det med en uke mener jeg å ha lest flere steder, men nå husker jeg ikke hvor. På twitter?
Jeg har prøvd diverse utgaver av Opera.
De holdt ikke mål sammenlignet med IE6.
Jeg har prøvd Internet Explorer 7.
Den var et stort skritt tilbake i forhold til IE6.
Jeg har prøvd Internet Explorer 8.
Den var omtrent like ille som IE7.
Altså slettet jeg alternativene fra harddisken og beholder IE6, enten det nå passer andre eller ikke. Jeg har aldri hatt problemer med IE6 på profesjonelt drevne nettsteder som f.eks. Amazon.com. og er temmelig sikker på at jeg ikke kommer til å få det heller. Webredaktører som ikke en gang klarer å gjøre en skikkelig jobb for IE6 bør kanskje vurdere å skifte yrke?
Jeg kunne anbefalt dem å sette seg ned og lese Jacob Nielsen, men regner med at den oppfordringen ville være bortkastet.
Jeg hadde en PC jeg slet veldig med å få installer IE7.0 på.
Når jeg omsider fikk det til (etter en registry tweak) får jeg fortsatt opp melding om at jeg bruker IE6 når jeg besøker finn.no, vg.no og tilsvarende sider.
Hvilke sjekker gjør dette scriptet for å bestemme at «jeg bruker» IE6? Kan jeg gjøre en workaround i registry eller tilsvarende for å slippe denne irriterende meldingen også?
Jag har också prövat de nyare versionerna av IE på olika OS.
Det var en rent förfärlig upplevelse. Se t ex på hur «Temporary internet files» fungerar i de nyare versionerna, gräsligt ! Rena rama översitteriet. Man har inte längre åtkomst till alla filer på sin egen dator. Utvecklingen har gått bakåt !
Jag tänker sannerligen inte överge IE 6 !
(För den som har Win 98SE finns dessutom inte längre några nyare versioner.)
@Jeanette: Scriptet bruker (fornøyelig nok) IE sin egen innebyggete sjekk for å sjekke hvilken versjon den er :) Jeg vet dessverre ikke hvordan du skal få dobbelthacket så det virker.
@Maria: Det finnes sikkert en grunn eller to til å hold fast ved IE6, ytelse er en av de som tidvis nevnes. Men noen offer må gjøres for å drive web-verdenen videre ;)
@Arthur: Synd at du ikke har funnet noe bedre alternativ enn IE6, men problemene du er så sinna på skyldes ikke at «webredaktørene» er så inkompetente, men snarere at de ønsker å bruke tiden sin mer fornuftig. Det vil til syvende og sist kunne gi nettopp deg en bedre web-opplevelse, samtidig som nettstedene sparer penger. Det gavner oss alle, både vi som jobber der, og de som ønsker at nettsteder lever lenge.
Jakob Nielsen har nok de fleste du skyter mot lest, men jeg skjønner ikke helt hva det har med den tekniske saken å gjøre. Nielsen jobber med brukervennlighetsbiten, og skjeler ikke så ofte til det som ligger bak. Nielsen var tidlig ute med sine målinger, og ble fort en referanse for hvordan ting skulle gjøres. Personlig synes jeg han er blitt litt tung å høre på, og ikke lenger har så mye som fenger som før.
I E 6 Är bäst. Jag använder Win 2000 och har inga problem.
Firefox är långsam och jobbig. Vem sa att IE6 är ett säkerhets hål?
Problemen kommer med «barnsjukdomar» WIN ME är ett barn. ha ha ha
Vi støtter denne kampanjen og har nå innført denne koden på vår hjemmeside!
Jeg er selv ansvarlig for en international hjemmeside..
Tro meg IE-6 er bare noe tull, det er veldig mange feil og veldig tidskrevende å ha IE-6 for netteierene..
Det er iaffal positivt at bare 17% av Finn brukerne anvender IE-6, hos oss er det 59% som fortsatt bruker IE-6 :S
Jag är inte insatt rent tekniskt hur de olika webläsarna fungerar osv.. Men jag har testat IE7 och tyckte inte alls om den, layout- och funktionsmässigt. Jag tänker fortsätta köra IE6 och bytar inte förrän det är helt omöjligt att visa mina favoritsidor. Nytt är inte alltid bättre?
Jag tänker också fortsätta att använda IE6. Det har att göra med att jag har har en äldre version av Windows som inte går att uppgradera till ens Windows Xp. Firefox går inte heller att med gott resultat ladda ner, däremot Opera, som jag dock tycker är för knölig att använda. Jag kan emellertid använda den om jag måste ladda ner vissa nya webbsidor, som IE6 inte så bra klarar av. Men bäst är fortfarande IE6. Skall jag ladda ner en högre version av IE måste jag tyvärr köpa ny dator. Så jag fortsätter tills datorn ramlar ihop och jag blir tvingad till det och först då måste jag tänka mig att övergå till det rätt hyfsade Windows Xp.
Och hör sen, tänkte jag säga till programmakarna…….
Jeg måtte gå tilbake til explorer 7 fra 8, noe annet virker ikke.
Bakgrunn, jeg kjører Xp sp2, det enest som virker på min maskin (4 år gammel)Prøvde sp 3, men det var fatal. bortsett fra at explorer 8 funket, men maskinen var treg som sirup og med masse nye driveroppdateringer. Jeg anbefaler at dere setter på en exit, og ikke TIPS fler ganger ganger. Det rekker når vi har sett det en gang.
Otto
Vil dere virkelig at alle Statoil-ansatte skal kontakte systemansvarlig for å fortelle at nettleseren er utdatert? Og tror dere alle jobb-PC-brukere er interessert i å se dette «tipset» blokkere en stor del av skjermen hver gang de går inn på bt.no?
nå må sere se til å få inn internet explorer 10 på lista deres.kommer oss ikke inn med noen utforskere. ff 14 vil heller ikke inn.
tester dere ikke siden før dere legger den ut. netscape er sikkert bedre enn nyeste ff 14 og ie 7 8 9 10. skjerp dere. kan jo ikke sjekke en eneste hjemme side ho dere. og nei jeg bruker ikke crap ie 6. den er bare underlagt windows 95 98 og litt høyere.
må vel rapportere dette som dommeste side ever. AI 0%
Har tipsa dere før om akkurat det samme som kmo911 skriver. Og det er jo leeenge siden nå…… Så er det noe som er underlig : Hvis man fjerner haken ved «Enable protected mode» og setter sikkerheten lavest, vil noen systemer se kartet. Noen må trykke F5 for å se det – og noen får ikke se det da heller. – De Pc-ene som det fungerer på, har ikke Java installert, men om det har sammenheng har jeg ikke undersøkt. Det hjelper ikke å deaktivere Java under «manage add-ons», heller ikke i script.
Noen Pc-er som viser kartet fungerer også i protected mode og med vanlig sikkerhet. Pussig dette, men håper dere retter det snart. W8 kommer jo i neste måned.
[...] har FINN labs fulgt opp, og i et innlegg på bedriftsbloggen anbefales alle IE6-brukere å oppgradere til Internet Explorer 7, eventuelt til Firefox 3 eller Opera [...]
Veldig bra! Selv om jeg jo skulle ønske at dere også hadde nevnt Firefox (og gjerne Opera) som et (bedre) alternativ til IE7. Enhver som slutter å bruke IE6 er en seier, men IE7 er ikke veldig mye bedre når det kommer til å følge standarder (den er mye bedre, men ikke veldig. :)).
Uansett et veldig bra tiltak som dere fortjener positiv oppmerksomhet for. Håper flere store nettsider følger deres eksempel!
Hei Børge,
vi ønsker å være nøytrale og derfor velger vi ikke å anbefale spesielle nettlesere. Visningen av den «grønne boksen» er kun synlige for de som faktisk kjører IE6 og derfor er det naturlig og henvise til nettopp Internet Explorer. Derimot har Erlend gitt henvisninger til andre nettlesere her inne på FINN labs.
Joda, jeg ville nok gjerne oppdatere til IE 7, men har nå forsøkt ørten ganger, men kommer bare til «STOP, IE 7 kan ikke oppdateres på denne maskinen» – elle noe lignende . . .
Det ville være fint om noen kunne tre støttende til og si meg hva som kan gjøres
Maskinen fungerer forøvrig helt utmerket på alle måter.
Håper en eller annen derborte kan gi meg noen tips . . .
På forhand takk.
Kjempebra!! Husiker ikke om jeg foreslo dette eller om jeg bare hadde tenkt til å foreslå dette, men jeg er ihvertfall kjempepositiv :)
Men ting går i riktig retning. IT hos jobben min skal rulle ut IE7 i løpet av et par uker nå, så det er ihvertfall et lite fremskritt. Men jeg får fortsatt ikke lov til å bruke Firefox eller Opera, under påskudd om at mange brukere over 60 er for dumme til å ha valgmuligheter. (irriterende at jeg skal måtte lide for dem..)
Santnok, men det er ikke noe i veien om du f.eks benytter firefox fra portableapps.com som ikke gjør noen inngrep i maskinen og den trenger heller ikke installeres. Tror ikke de har blokkering for å stoppe programmer fra å kjøre på maskinen din.
@JC, vi kaster faktisk stein i glasshus da vi sentralt pr. i dag ruller ut IE6. Om ikke mange ukene blir det heldigvis en endring på dette hos oss også :)
Jeg synes virkelig det er et prisverdig tiltak dere her setter igang. Vi har alle forbannet IE6 på regelmessig basis, vi som har utviklet for web. Det er sårt tiltrengt at dette stykket antikvarisk programvare nå pensjoneres, slik at vi kan konsentrere oss om å utvikle etter standardene, uten å bruke nevneverdig ekstra tid på å utvikle for nettlesernes feil og mangler.
Samtidig lurer jeg på hvilke tanker dere gjør dere om IE7. Selv opplever jeg den kun som marginalt bedre enn IE6, med flere av de samme feilene og manglene. IE8 er ennå ikke lansert, så jeg ser valg av IE-versjon som et valg mellom onder.
En oversikt over de forskjellige nettlesernes standardstøtte viser store forskjeller på IE og de andre, hvor IE, inkludert versjon 7, jevnt over er vesentlig dårligere i sin standardstøtte enn de andre.
Jeg har full forståelse for at FINN ønsker å være nøytrale. Samtidig er det også lov å ta noen ekskluderende avgjørelser som vi alle vet vil være til det beste for oss som bruker og lever av nettet.
@Martin: Vi føler ikke så store problemer med IE7 når det gjelder det visuelle i renderingen. Kanskje fordi vi har tillagt oss vaner for å unngå de ulike quirks’ene. Det blir i alle fall vesentlig mindre hacks enn med IE6, men kanskje en og annen div ekstra. Nå er vel uansett verken FINN eller de fleste av de andre største norske nettstedene i eliteserien når det gjelder validering heller :)
Det som derimot tidvis har vært litt plagsomt med IE7 er litt svak (les:treg) javascript-motor. Dette hindrer oss i å bruke veldig tunge javascript, som hadde vært nyttig i en del tilfeller, spesielt i back office-delen av FINN.
@Erlend: Det skal i hvert fall NRK har skryt for … Validering. Det er bagateller som gjør at NRK ikke validerer normalt sett. Bagateller som at & skrives & og ikke & – men det er stort sett fra innhold som angir linker, ikke designet i seg selv. Designet til NRK validerer faktisk 100 % … Applaus til alle som vet hva W3C sitt arbeid består i.
Eneste som mangler nå er full støtte for html 5, xhtml 1.x, dom, svg, png, osv … Slik at man fullt og helt kan bli nettleser og OS-uavhengige brukere.
@.larre Jeg skjønner jo det nøytralitets-greiene (selv om det er litt teit, det er helt klart at Firefox 3/Opera 9.x er bedre enn IE7, som Martin sier.), det var jo nettopp derfor jeg skrev «bedre» i parentes. Men dere er jo ikke nøytrale all den tid dere bare nevner IE7 som alternativ i den grønne boksen!
Hvorfor ikke heller skrive noe sånt som «Du bør bytte til en av disse nyere nettleserne: …. For mer informasjon om forskjellen på disse kan du gå hit.» (Hvor «hit» linker til en artikkel eller nettside som dere syns forklarer det på en bra og enkel måte).
@JC Du kan bruke Firefox Portable. Den trenger ikke installeres, bare pakkes ut, så er den klar til bruk: http://portableapps.com/apps/internet/firefox_portable
Edit: «We are sorry, but the spam filter on this site decided that your submission could be spam. Please fill in the CAPTCHA first.» Hah.. Pga. én URL?
@børge,
godt forslag! Vi går i tenkeboksen og ser hva vi kan få til.
Men NRKBeta har så langt vært skuffende fraværende i denne saken…
Jeg tror det største problemet er at mange bedrifter har legacy software som kun er skrevet for IE6. Forslaget til Børge om å bruke Firefox Portable er en mulig løsning.
Du får gi NRKbeta et tips på twitter ;)
Det ryktes at gutta i NRKbeta har tatt vinterferie :o) men sjefen støtter prinsipelt opp under initiativet.
[...] er skrevet nyttige ting om dette på blant annet labs.finn.no og tu.no. I tillegg har saken havnet på [...]
@Tine: Eirik Solheim og Øyvind Solstad på ferie kan jeg til nød tro på. Men uten en eller annen navlestreng til nettet? Har de ikke et slags ansvar når de har laget en såpass populær blogg?? Først IE6. Nå dette…
[...] is the biggest online buy and sell market in Norway. Their blogpost. They were the first to suggest doing the campaign, on [...]
Siste kommentaren min ble kappet … skal stå at & skrives & og ikke «& amp semikolon» :p
@Martin: Vanskelig..jeg er verken på twitter eller Facebook:p
[...] browser. But it was Finn.no (the eBay of Norway) that took the first major step and displayed a “please upgrade” message to all visitors with [...]
Aftenposten er med på kampanjen. Lagt ut på forsiden.
Dette ligger på Nettby.no også.
Noe lignende finnes på Facebook om man leser koden der også.
Forresten!
Det å legge til Mozilla Firefox og Opera i den koden kunne virkelig gjort seg. (Ser at Nettby blant annet har gjort det)
Det beste som kunne hendt var å få brukere fra IE6.0/IE.7.0 over til en annen nettleser, men det er vel drømmeønskning ;)
@Tor Brekke Skjøtskift, veldig fin boks dere har lagt på aftenposten.no!
@larre, Takk for det :-)
Filmbyen.no har slengt seg på ser jeg.
[...] Finn.no [...]
Hva med oss som kun jobber via terminal (citrix)?? Vi har ingen muligheter til å endre programvaren..!
Unge Venstre slenger seg på, og er første ungdomsparti mot IE6.
Dette er nå fikset på brafoto.net og undergrunn.org.
Bra initiativ. Har lagt ut anbefalingen (Med link til bedre alternativer også!) på noen av mine sites: Filmfront, DRB, Playboard, BOiGrenland og firma-saiten
Utrolig så bra dette tiltaket fungerer. Det skal jaggu bli spennende å se resultatet av denne kampanjen! Har nå oppdatert både smartclub.no og visendi.no – trolig får vi også oppdatert flere av våre kunders sider i løpet av dagen. :-)
Hva med at folk som gjør endringer poster lenker til skjermskudd? Er ikke alle som har en maskin med IE6 tilgjengelig :D
[...] the styling and added browser-options. Feel free to use and modify this as you please. Source: The original code and a message from Erlend Schei at FINN Labs [...]
Nice work, guys! Keep fighting the good fight!
@Egil: Godt poeng. http://twitter.com/forteller har laget denne wiki’en som samler opp det meste: http://ie6.forteller.net/
Her finner du mange skjerbilder, f.eks i
http://www.cjohansen.no/en/browsers/norway_tells_ie6_users_to_shape_up/
http://blog.peterhaza.no/current-web-sites-in-norway-warning-against-internet-explorer-6/
http://www.travelfusion.com is at the frontline against IE6 in the UK :D
synth.no er med.
NRKBeta er med (selv om den wp-plugin’en ikke er i nærheten av å være like estetisk som Finns advarsel), men jeg kunne ikke se at de har turt på ta med resten av NRK-systemet.
Da har jeg gjort min jobb.
Meldingen er lagt til på hjemmesida mi, og artiklen er oversatt til engelsk (og parafraset noen steder til å passe til min blog) og postet på bloggen min.
Microsoft er også med, selv om de ikke har lagt ut et varsel – ennå (glemte å spørre) :-)
http://www.tu.no/it/article200622.ece
Og her er pressemeldingen de kom med (klipp og lim den inn hvor som helst):
http://tekniskbeta.no/ms-st%c3%b8tter-ie6-saken/
Mvh
Anders Brenna
Nettsjef
Teknisk Ukeblad
[...] wir brauchen keinen Aufstand – wir tun’s einfach. Und da ich die Aktion (Heise) von finn.no spontan gut finde, habe ich es auch direkt mal [...]
Gjensidige er med!
Cheers mate! Awesome! Here goes the German version:
http://www.haus.dj/archives/174-IE6-Nutzer-zum-Update-bewegen.html
If you want you can add it to the translations :)
Thanks a lot for the great job!
Pelle.
Dette er *episkt* Erlend, jeg må si at det er skikkelig modig gjort av dere og her «gå først» og trå opp marken. Så heroiskt er det at jeg har skrevet *tre* blogger om dere (prøvd og oversette til Engelsk) underveis …! :)
Også tipset ajaxian.com om dere flere ganger det siste døgnet, de kjørte også en greie om dere tidligere i dag, men det vet du sikkert allerede… ;)
Den siste er denne hvor jeg har «oversatt» dingsen din for at også utenlandske websider skal kunne gjøre noe lignende … ;)
http://ra-ajax.org/how-to-join-the-war-against-ie6-on-your-own-websites.blog
Vi *må* klare og presse denne kampanjen også til utlandet. Jeg vet at de fleste websidene her som er med i kampanjen primært har Norske besøkende. Men dette er et stort issue for hele verden, og vi alle sammen bruker JavaScript biblioteker ol som er tilpasset «stone age IE» og ergo neppe yter adekvat som en konsekvens osv, osv, osv…
Tenk når Ajax biblioteket ditt har integrerte [HTML5] Video Widget… ;)
[...] versjonen spesielt vil være tid- og kostnadskrevende. (Les mer om bakgrunnen for initiativet hos finn.no [...]
[...] ta del i kampen mot en usel webbläsare är löjligt enkelt. Finn.no, inte precis en liten websajt, berättar om hur man lagt upp det. Till och med Microsoft verkar stötta kampanjen. En wiki är under uppbyggnad för att samla [...]
Unfortunately MS prevents IE7 to install on Win2000, which is widely acknowledged «best Win OS ever» among MS experts.
Expert advice to overrule this limitation will be much appreciated. Please send to zensurfreies(at)web(dot)de.
Unless you’re forced to use Internet Explorer in any way, I don’t see why any of the mentioned alternatives wouldn’t be a great solution? As far as I know, Opera and Firefox (and probably others as well) run just fine on Windows 2000.
@Thomas Hansen: Takk for effektiv innsats og svært hyggelig tilbakemelding. Det er litt gruff i html/css’en i boksen du har laget, så vi beholder linken til Vincent som ligger øverst i artikkelen her ;)
[...] diesem Anlass starte eine der größten norwegischen Webseites eine Kampagne die zum Upgrade auf eine neue Version hinweist.Parallel dazu findeet der “IE Death [...]
Har brugt Firefox i ca. 10 år uden problemer. Eventuelle opgraderinger får man automatisk når man starter Browseren. Så glem alt om I.E.
Heisann Erlend og takk for tips om de CSS blunderne mine, dette er fikset nå, men Vincent sin er sikkert like bra … ;)
Jeg har nå laget en *ny* en da som er *rettferdig*. Altså den er laget slik at jeg har interpolert Acid 3 resultater med JavaScript benchmarks for alle de store browserne og ganget dette med font-size på linkene som vises når man skal trykke på link for å oppgradere til en bedre browser…
Jeg synes det er *hysteriskt* morsomt…!
IE7 kom ikke engang *med* (den endte opp med font-size 1) mens IE8 endte oppe med font-size 8…
…de andre «fire store» endte opp mellom 30 og 35 pixler…
Spesielt morsomt at Opera faktisk *vant* (dog så er dette 10/alpha versjonen)
Uansett så er det en link her; http://ra-ajax.org/the-fair-upgrade-from-ie6-banner.blog
…til en *rettferdig* «oppgrader til bedre internett» HTML kode…
Denne gangen forhåpentligvis uten CSS gruff … ;)
@Thomas Hansen: Herlig! Kongebra banner! Ser ikke bort fra at noen av de mer ideelle nettstedene plukker den.
Fikk for øvrig følgende svar fra sjølveste Molly E. Holzschlag:
@nerdegutt yes, I’ve been following this story. What concerns me most is the godawful markup of .no newspapers! Have you viewed source? oy!
LOL! Jeg har vel ikke akkurat bidratt ved å legge inn en style-tag i koden som de fleste stapper i body…
Det får bli neste kampanje, når vi slipper å bruke all tiden på IE6 ;)
Der var aftonbladet.se også ute med melding. :)
Jeg er med! Har lagt inn javascript-koden i bloggen min:
Åja
@Anders Johnsen
JOHOO…!!
Jeg tror ikke vi trenger så mange flere store nettsteder før de *virkelig* store kaster seg på nå snart ;)
(Ref; Facebook, MySpace, YouTube, Google – landing page, osv … ;)
Men for sikkerhetsskyld – *blogg dette i HJEL*…!
Vi må IKKE miste momentum her nå … ;)
Jeg er hellig overbevist om at dette er *slutten* for IE6 i Norge ;)
Og at IE som helhet vil miste en *signifikant* porsjon av markedet sitt totalt sett i Norge…!
Når det nå sprer seg til Sverige er det bare timer om og gjøre før de virkelig store vil skjønne tegninga og «komme ut av skapet»… ;)
PS!
For de som ikke fikk det med seg; http://ajaxian.com/archives/the-campaign-to-end-ie6
… ;)
@Erlend
BTW, du bare *må* holde oss løpende oppdatert om hvordan loggene deres på finn.no utvikler seg i tiden fremover… ;)
@Thomas Hansen: Will do. For øyeblikket har vi vel *fler* IE6-brukere enn før kampanjen. Alle har jo gravd frem IE6 nå for å teste… Kanskje alt backfirer…
[...] Idee habe ich von einer norwegischen Seite, die Übersetzung für die Box habe ich von Vincent Hasselgård. Wer die Box sehen möchte, kann [...]
@Thomas Hansen, tenkte vi kunne legge ut nettleserstatistikken som vanlig, altså 1. mars. Men da med en mer detaljert oversikt både i forhold til ukene og forskjell på dag/kveld og helg. Dersom det er stor stemning for at vi alt til uken gir ut noe så kan vi sikkert også gjøre dette :)
@.larre
Alt vi kan få nå i dagene fremover taes imot med stor takk … ;)
Det begynner å røre seg internasjonalt nå da, dette er en respons til en ajaxian artikkel pluss min blog; http://www.znetdevelopment.com/blogs/2009/02/19/end-ie6-support-campaign/comment-page-1/
Men vi må få med *flere* internasjonale stemmer her da…
Ring alle «onkler i Amerika» … ;)
[...] Aufstand gegen alte Internet Explorer” aufgefallen. Was steckt dahinter? Einige Webmaster aus Norwegen rufen zum Widerstand gegen den Internet Explorer in der Version Älter gleich IE6 auf. Heise hat [...]
[...] and selling goods in all of Norway (Finn is Norwegian for “Find”). Earlier this week, Finn.no posted a warning on its webpage for visitors running IE6. The banner, seen at right, urges them to ditch IE6 and [...]
Da havnet hele denne kampanjen på wired.com.
Ser ut som vi kan få en verdensomspennende momentum :)
@.larre
Fy *$%£@#*…!
Dette blir så bra at jeg tviler *sterkt* for at jeg overhodet får til å sove i natt…!! ;)
Akkurat nå er dere i finn.no (og Anders Brenna, og digi.no) *heltene* mine…!!!!!
KUDOS…!!!!!!!!
[...] FINN labs: FINN anbefaler IE6-brukere å oppgradere sin nettleser [...]
[...] linker til Finn labs, digi.no, Peter Haza’s oversikt over forsidevarslene, Børge’s wiki, og Teknisk [...]
[...] and selling goods in all of Norway (Finn is Norwegian for “Find”). Earlier this week, Finn.no posted a warning on its webpage for visitors running IE6. The banner, seen at right, urges them to ditch IE6 and [...]
I’ve just updated around 55 sites with this neat little trick.
Ja, somsagt.. vel 55 nye norske sider har fått dette innholdet som tillegg. Den selvproduserte, heldekkende BSOD-siden var kanskje i det meste laget ;)
Alle utviklere (og IT-admins med respekt for seg selv) bør følge dette eksemplet.
[...] and selling goods in all of Norway (Finn is Norwegian for “Find”). Earlier this week, Finn.no posted a warning on its webpage for visitors running IE 6. The banner, seen at right, urges them to ditch IE 6 and [...]
@JeffK Hax0r: Med det skumle navnet er det fristende å spørre om disse 55 nettstedene *vet* at de nå støtter kampanjen?
Veldig, veldig bra. :)
Gratulerer, Erlend!
Jeg har ikke snoket rundt på FINN.no siden april i fjor, men så så jeg denne saken på ajaxian, og da måtte jeg jo gratulere.
Det er moro å se hvor mye som har skjedd på FINN det siste året. Glasskula og nettleserstatistikken er ting jeg har savnet, og nå ligger det tilgjengelig for alle. Herrrlig!
Når blir FINNopp åpnet for alle, slik at jeg kan fortsette å jamre om sykkelkart for blinde?
@Erik E. Seierstad,
jeg har akkurat i dette øyeblikket svart på dette her:
http://labs.finn.no/blog/de-ansatte-har-stemt-og-vinneren-er-personlig-forside-pa-finn#comment-737
Kult at du synes FINN labs er med på å videreutvikle FINN i riktig retning :)
[...] ist soweit, in Norwegen beginnt es. Der Aufstand gegen den Internet Explorer 6 (und älter) hat begonnen. Und die Bauanleitung [...]
[...] formiert sich Widerstand gegen die Nutzung des IE6. Die Betreiber des norwegischen Annonce-Portals finn.no blenden jedem Besucher, der mit einer Version des Internet Exploreres <= 6 unterwegs ist,…, dass der verwendete Browser veraltet ist und von Ihnen nicht mehr unterstüzt wird. Weiterhin wird [...]
[...] riefen die Macher von finn.no ihre Kollegen dazu auf, es ihnen gleichzutun, und stellten einen Codeschnipsel bereit. Mit Erfolg, denn zahlreiche norwegische Nachrichtensites taten es ihnen [...]
[...] FINN labs anbefaler IE6-brukere å oppgradere tirsdag 17/2-09 19:58 [...]
Både DN.no og DB.no har nå fått på plass synlige advarsler:)
Hvis bare Google.no (og .com) også blir med nå.. Da blir det rett og slett ikke mulig å bruke nettet uten å få advarsel om at IE6 er noe drit.. Selv om de kanskje vil prioritere fokus på Chrome fremfor oppgraderinger..
Startsiden.no burde også få på plass en slik advarsel.. For siden deres ser jo helt ræva ut i IE6.
[...] ruft die finnische Seite finn.no alle Webentwickler auf, ab März 2009 keine Rücksicht mehr auf den alten IE6 zu nehmen und einen [...]
Vi har lagt merke til kampanjen i Finland.
[...] Här startade folkrörelsen [...]
[...] stadig flere tilhengere, siste tilskudd til stammen er dagbladet som i likhet med vg, nrkbeta, finn.no m.fl. gir alle besøkende en advarsel lignende bildet [...]
[...] site to make it work with IE6, time that would be better spent introducing more tools for the site, wrote Erlend Schei, a Web developer for [...]
En flott initativ. Jeg har selv gjort flere prosjekter der hensyn til IE6 har ført til dårligere kvalitet på innhold og design. Det vil si at vi droppet innholdselementer i prosjekter for å betale for timer som går hacks og dritt for å få ting til å se ut noenlunde på makkverket IE6. Dette er prosjekter i det offentlige der det ofte er lang vei til de som tar beslutningene og eller ikke forståelse for hvilke kostnader dette faktisk har.
[...] om hur finn.no – en av Norges absolut mest välbesökta webbplatser, gjorde slag i saken och uppmande både sina besökare att uppgradera och be andra webbplatser göra detsamma. Resultatet har blivit något av en nationell webbkampanj för att få folk att byta, och nu [...]
do U can translate & provide this codesnippet to german & english language? Can i modified this by own, with link to yours site?
@Pitti you will find code in several languages on http://ie6.forteller.net
Da var altibox.no også med på boikotten.
[...] your own warning snippet. Read more about it on mindpark.se, Wired, the site where it all started finn.no and Microsoft Norway is positive to the [...]
Done! All IE6 visitors to my site will be redirected now to my ‘No IE6 page’.
[...] Nå har Finn klart å få Slashdot til å kjøre frem IE6-kampanjen: [...]
Good intiative! Too bad this site wont work with IE8, but does with IE6. Layout shifts right in IE8
@Thomas Hansen: Hehe, sorry Thomas; Fjesingen var milevis foran oss faktisk: http://www.flickr.com/photos/kimbach/3255095203/ (5. februar)
Men hyggelig om det «oppdages» nå og kampanjen boostes av det.
Du får vurdere å redigere artikkelen din :)
Hei,
vi (http://exlil.com/) har tatt steget videre i kampen mot ie6. Nå sender vi alle våre lesere med ie6 til en annen side, hvor de blir oppfordret til å oppdatere nettleseren sin.
@Erlend
*crap*, gode nyheter likevel … :)
@Fredrik
«That’s the spirit»…!
Vi diskriminerer *ingen* versjoner av IE da på http://ra-ajax.org og sender alle avgårde til FireFox nå, men Opera, Chrome og Safari kommer senere… ;)
[...] So drängt aktuell die norwegische Website Finn.no ihre Nutzer zum Update, fordert aber zugleich andere Websites auf, es ihr gleichzutun. Durchaus mit Erfolg, der Aufruf ist mittlerweile übersetzt und ein Wiki zur Sammlung von Mitstreitern steht zur Verfügung. [...]
While a good campaign to get people to upgrade, to claim that IE6 breaks web standards that DID NOT EXIST when it was created is quite laughable. I also find it funny that any website thinks its prudent to discourage profit from those who choose their own browser. I know people that have upgraded to IE7 to go back to IE6 because they prefer it. That is their choice, just as its your choice to ignore them and not tailor to them and loose potential sales.
I develop several websites that utilize mordern technologies but still manage to create compatibility with IE6. Web designers complaining they have to work, its not that hard…
I hate all of the IE.
It is talk about money I think.
And I hate if I must change anything with force.
Bela
Regarding; «to claim that IE6 breaks web standards that DID NOT EXIST when it was created is quite laughable»
You DO realize that e.g. CSS2 was a finished standard in 1998 and that IE6 was released the 27th of August 2001…?
Either you’re a #$%&ing retard, or you have an agenda that you don’t want to «come clean» with…!
Beside MSFT could have fixed this problem themselves by letting IE7 work on Windows 2000 and also pushed IE7 as a *’mandatory’ security update* (or at least *important* security update) over Windows Update..!
Today they’re loosing according to the http://vg.no statistics about one third of the IE6 users clicking to «download a better browser» over to FireFox, Chrome, Opera and Safari…!!
If they themselves hadn’t had their hands up their holes, they could have transitioned that entire IE6 user base over to IE7, today the loose roughly 7% market share in regards to browsers because they «didn’t want users to get a better browser experience» since it’s too disruptive for their business models … ;)
«What goes around, comes around» – springs to mind…
But hey, good luck with your new job as an MSFT evangelist … ;)
[...] Meio Bit, que vários site relatam problemas com o IE6, inclusive já existe uma campanha de um Site Norueguês, onde chegaram a conclusão de que era mais vantajoso avisar aos 14% dos visitantes que ainda [...]
[...] has declared open war, and is vowing to put an end to it’s reign of evil. Norwegian website Finn Labs is leading the charge and asks others to join them in encouraging users to upgrade to IE7 or even [...]
[...] site to make it work with IE6, time that would be better spent introducing more tools for the site, wrote Erlend Schei, a Web developer for [...]
Thanks!
Greatings, full of sun, from CeBIT-Town Hannover.
[...] macht die finnische Website http://www.finn.no mobil. Der passende CSS-Code wird direkt mitgeliefert, um Nutzern des IE6 einen Hinweis anzeigen zu [...]
[...] یک سایت برجسته نروژی حرکتی رو برای کنارگذاشتن IE6 شروع کرده و سایت های نروژی دیگه هم از این ایده با پست اطلاعیه هایی برای تشویق کاربران به آپگرید کردن ، استقبال کرده اند. همچنین Erlend Schei یکی از توسعه دهندگان وب FINN.no کد و پیامی برای این حرکت ایجاد کرده. [...]
[...] Den här uppmaningen har sitt ursprung i Norge och på en av deras största sajter, finn.no, kan du … [...]
[...] sie aber auf, dass Ihnen niemand den Krieg erklärt. So geschehen jetzt in Norwegen. Überraschenderweise ist die Seite auf norwegisch, Übersetzungen gibts bei einem bekannten [...]
[...] die Kampagne IE Death March von Dave Auayan oder der Aufruf des norwegischen Auktionshauses Finn.no zum Updgrade auf IE7 von Erfolg gekrönt sind wage ich daher zu bezweifeln. Sicher wird es [...]
[...] rekke store norske nettsteder anført av Finn.no har startet en kampanje for å få brukere av Internet Explorer 6 til å oppgradere nettleseren. [...]
Dere er klar over at takket være dette så skaper dere et helevete for helse foretak over hele Norge. Joa jeg støtter dere 100%. Men… mange av programmene vi kjører som er online krever IE6 eller lavere. Om vi skal endre dette hos leverandører kan det kose millioner. Og etter at denne meldingen har kommet har kundesenteret over hele norge blitt nedringt av lever, overleger, sekretærer o.l. som sier at vi levere et dårlig produkt..
Hvis dere er så inkompetente at dere ikke klarer å lage en nettside som fungerer i IE6 og ned til 5 så burde dere kanskje ikke drive med utvikling, for grunnet egen erfaringer vet jeg dette er FULT mulig.
Det var en utmärkt idé. Tackar.
Here maybe these links will help you:
http://www.amazon.com/HTML-Dummies-Ed-Tittel/dp/076450214X
http://www.google.com/search?hl=en&q=how+to+create+cross+browser+compatible+websites&btnG=Search
@Anonym fra helseforetak:
Tusen takk for tilbakemeldingen. Det er veldig interessant å høre litt om konsekvensene av dette. Jeg beklager at du får en masse pepper fra irriterte brukere. Når det er sagt så tror jeg nok ikke problemet er at vi som lager alle websidene er så fryktelig inkompetente, selv om vi alltid har mye å lære, og helt sikkert mange skjelett i skapet alle sammen. Og ja, det er nok mange av oss som driver denne kampanjen videre. Men det er fordi vi synes det er meningsløst å bruke en stor andel av tiden vår på å tilpasse oss den åtte år gamle nettleseren IE6.
Jeg har skjønt fra flere som jobber i helseforetakene at sykehusene knapt går rundt uten IE6. Da høres det på meg ut som om dere/helseforetakene uansett kommer til å få en regning på atskillige millioner kroner før eller siden. På den lyse siden kommer denne kampanjen muligens tidsnok til at dere har tid til å gjøre noe med saken snarere før enn siden.
Jeg kan ikke si noe om produktet deres er dårlig eller ikke, det har jeg ingen forutsetning for å gjøre. Men det er nok mange som har meninger om arkitekturvalget til sykehusene dersom pasientsystemene er avhengige av en tredjeparts nettleser for å kjøre ;)
Kan du si noe mer om dette? Er det virkelig slik at informasjonsflyten i sykehusene er avhengige av IE6?
Vel og bra dette, men hva med oss som av forskjellige årsaker er nødt til å bruke Windows 2000, og ikke vil bruke kræsjefenomenet FF og lærevansker gjør at Opera blir uaktuellt pga at det er et sånt j»#¤& slit å lære seg det? Og andre som ikke kan en døyt om PC’er for den del…? Hadde enda FF kunne fungert kræsjfritt og hatt en support med litt mening i hadde den vært et aktuellt alternativ, men ikke sånn som det er nå.
Jeg bare forstår ikke hvorfor de versjoner av IE7 har Google UK. søk som hjemland av de norske IE7 jeg har fått innstallert!
Og hvorfor denne evindelige kontrollen fra Microsoft om en bruker ekte program, selv om mitt selfølgelig er ekte. Genue Avertage kan ikke fjernes. Og skulle du være så uheldig å innstallere et brenneprogram el. lign som er pirat, så krasjer kanskje hele maskinen! Det har jeg opplevd! Da dette programmet også kontrollerer om andre programmer om de er ekte!
HERREGUD GUTTER, SJEKK DETTE; http://ra-ajax.org/facebook-joins-the-war-against-ie6.blog
Fy #»@$%%
**FACEBOOK** er med…!!!!!!!!
Bedrifter kan gjerne fortsette å bruke IE6 internt så lenge de ansatte ikke går ut på internett med den nettleseren.
Det betyr at bedriftene har to valg:
1. To nettlesere IE6 + 1 Firefox/Opera/Chrome/Safari/(IE7/IE8*)
* IE7 og IE8 kan foreløpig ikke kjøre ved siden av, men det skal vi klare å få Microsoft til å fikse
2. IE8 i quirksmode internt + standardsmode på internett
Jeg vet Opera og Håkon Wium Lie er motstander av dette, og rent prinsipielt er jeg enig med ham. I denne kampanjen er jeg imidlertid kun opptatt av å bli kvitt IE6-problemet på internett, og at det skjer snarest.
Hvis vi blir kvitt IE6 (mindre enn 5%), så vil det uansett bli lettere for andre nettlesere å konkurrere i markedet for da er vi mye nærmere å følge standarder.
Jeg tror på en tidsplan der andelen IE6 i Norge faller ned til 5-10% mellom sommer og jul, og at vi isåfall klarer å komme under 5% iløpet av 2010.
Mvh
Anders Brenna
Nettsjef
Teknisk Ukeblad
Men dere tar fremdeles ikke hensyn til dem som må bruke Windows 2000!!!
.Så kult! Jeg har flere ganger tenkt på å lage noe lignende selv. Jeg kom dessverre aldri i gang, men nå gjør jo det ikke noe! :)
Vi utviklere er jevnt over enige om at vi helst skulle vært foruten problemene IE6 medfører, men fordi mange av oss har klienter som ønsker IE-tilpasninger så har mange av oss ikke valget til å velge bort dette. Vi kan si det slik at vi gjør nettsamfunnet en bjørnetjeneste, for mens vi gjør vårt beste for at IE-brukere skal ha samme brukeropplevelse som alle andre så bidrar vi indirekte til at folk fortsatt benytter høyst usikre problem-nettlesere.
Jeg ønsker derfor dette initiativet varmt velkommen og håper det vil ha den virkningen vi alle ønsker. :)
[...] and selling goods in all of Norway (Finn is Norwegian for “Find”). Earlier this week, Finn.no posted a warning on its web page for visitors running IE 6. The banner, seen at right, urges them to ditch IE 6 and [...]
While you’re at it, ditch Windows and get on Linux. :)
[...] site to make it work with IE6, time that would be better spent introducing more tools for the site, wrote Erlend Schei, a Web developer for [...]
[...] a close button, as Finn.no has done. This way, users unable to upgrade will not be bothered by the warning every time they visit your [...]
Hvis dere ønsker å være nøytrale så bør dere peke til andre nettlesere. Å peke til kun IE er overhode ikke nøytralt. Snarere tvert i mot.
[...] a new trend coming over from Norway. A few large sites over there are now actively telling people to upgrade from IE6. The reason of [...]
[...] vom IE6, knapp 37%. Auf http://www.finn.no, einer in Norwegn sehr bekannten Website, wird außerdem ein Code-Snipped zur Verfügung gestellt, welches in die Webseite eingebunden, IE6 Nutzer darauf hinweist einen [...]
[...] här ser meddelanderutan ut och läs mer på finn.no varför man bör uppgradera: #ie6msg{border:3px solid #090; margin:8px 0; background:#cfc; color:#000;} #ie6msg [...]
[...] werden andere Seitenbetreiber dazu aufgerufen, es Finn.no gleichzutun und stellen ein passendes Codeschnipsel bereit. Zahlreiche Websites sind dem Aufruf gefolgt, die laufende Kampagne hat eine überaus [...]
Angående Windows 2000-brukere som klager på Firefox-ustabilitet, jeg drifter selv en salgsavdeling på 12-15 maskiner som alle har Windows 2000 og Firefox. Det er nesten alltid plugins/extensions som får Firefox til å krasje. At maskiner bruker mye swap kan være en annen årsak.
Min sjekkliste for Firefox blir dermed som følger:
* Sjekk at dere har siste versjon av Adobe flash-plugin.
* Sjekk om siste versjon av Java er installert, deinstaller Java hvis det ikke trengs.
* Sjekk at systemet ikke kjører mye til swap og har nok minne (jeg skal ikke gå nærmere inn på definisjonen av «nok minne», det har folk prøvd før meg).
* Sjekk at det ikke er installert unødvendige extensions.
Våre Windows 2000-maskiner kjører faktisk mer stabilt etter at vi la om til Firefox, vi får blant annet færre forekomster av «explorer.exe har generert en feil…». IE(6) sine røtter later til å grave seg dypt ned i operativsystemet, så for oss har overgangen til Firefox vært en suksess med tanke på både stabilitet og standardisering.
Jeg har selv lagt inn Firefox på en gammel win2000 maskin uten problemer, men om det ikke skulle virke er det vel andre nettlesere man kan bruke. Med tanke på at det taper support sommeren 10, bør man snart planlegge å bytte os.
[...] apropos små nettsteder, nå har jeg også lagt ut FINN labs kodesnutt som kommer fram øverst på skjermen hvis du går inn på fosseng.info og bruker nettleseren [...]
Veldig bra initiativ! Har sett et par spede forsøk på lignende tidligere, men de har aldri fått noe moment bak seg
Oh… ie6 is a big problem for everyone. I wish here in Brazil we could see ourselves free from it.
Knallbra tiltak og gratulerer med å ha klart å spre kampanjen så raskt og effektivt til dere i Finn.no og alle som har bidratt på Twitter og andre medier!
Jeg har tatt utgangspunkt i kampanjen og skrevet en lengre refleksjonsanalyse av hva som gikk galt, hvorfor det ble slik, hvorvidt strategi har vært involvert og hvilke konsekvenser IE 6 har medført for Internett som sådan:
http://gjemmesiden.blogspot.com/2009/02/en-iepoke-er-over.html.
@Svend,
en meget god refleksjonsanalyse. Den er et svært godt bidrag i debatten. Jeg tror denne typen artikler/innlegg er viktig for å få andre en den tekniske delen av den norske befolkningen til å forstå hvorfor denne kampanjen er så viktig. Den burde nesten bli publisert som en kronikk :)
Stakkars IT har mye å gjøre på jobben min nå.. I går fikk vi IE7, og IT løper nå rundt og forklarer alle over 50 hvor hjemknappen er, hva en fane er og hvordan man lukker en fane uten å lukke hele nettleseren:p For ikke å snakke om det meget avanserte spørsmålet: «Hvilken søketilbyder vil du ha?»
Men ihvertfall.. Noen hundre nye maskiner har kvittet seg med IE6:)
@Svend Andreas Horgen: Kickass artikkel! Slenger meg på kollega .larre i honnøren!
@Jens Christian: Så kult at du deler dette med oss! Jeg har all respekt og forståelse for IT-avdelingene sine kvaler og utfordringer her, jeg har vært i samme båt i et tidligere liv. Forandring koster…
[...] Les mer om denne “kampanjen” her. [...]
Hvorfor får jeg en advarsel når jeg benytter IE7 på skolen`?
Er ikke IE7 lengere godt nok for dere heller nå?
Se bilde fra vg.no på twitterprofilen min: christiansjo
(Må løpe i forelesning)
[...] they want to use the services of http://www.yast.com since Yast are not going to support this format. When Finn.no launched an international campaing to export IE 6 to the museum application, Yast got inspired to [...]
[...] trenger din hjelp – Teknisk Ukeblad Les mer på Finn.no-bloggen, les om hva Microsoft selv uttaler, eller noen av de mange blogginnleggene som støtter kampanjen. [...]
[...] er med stor glede vi tør å fastslå at kampanjen for å bytte ut IE6 begynner å kaste sine første frukter! IE6 er ned med fattige 0,6 prosentpoeng for [...]
Tidenes stein i glasshus: Samtidig som Finn.no har startet en landsomfattende kampanje mot IE6 profilerer de seg på TV (TVNorge) med en reklamefilm der nettopp IE6, ja du hørte riktig: Internet Explorer versjon 6 – den som kampanjen skal kvitte seg med, brukes til å vise nettsiden til finn….
hehe..dere burde kreve prisavslag fra reklamebyrået;)
@JC, hehe ja vi har hørt dette i dag på Twitter gitt! ;)
Desverre var ikke Erlend og jeg klar over at vi hadde laget nye reklamefilmer før på Trysil i helgen. Men dette ble ironisk det skal sies.
IE7 vil i natt bli rullet ut ved det sammfunnsvitenskapelige fakultet ved uio.
@Egil: Fantastiske nyheter! Nå ble jeg glad! Kult at du deler infoen med oss. Da er det bare å bu seg på å rulle ut IE8 om noen uker igjen ;)
[...] Des sites norvégiens grand public placent un message d’avertissement (grâce à un commentaire conditionnel <!–[if lte IE 6]>) suite à un appel lancé par Finn.no. [...]
Thanks a lot for the great idea!
[...] mot Internet Explorer 6 de senaste veckorna. En ny kampanj fick fart då norska e-handelssajten finn.no lade in en varning på sin sajt som uppmanade IE6-användare att uppgradera (via Mindpark). Tilltaget fick stor uppmärksamhet [...]
Sikkert et fint tiltak, ser dere får masse ros. MENNN… for en del ansatte i større bedrifter (flere tusen brukere) hvor IE6 ikke er skiftet ut av forskjellige grunner, hjelper det ingenting å kontakte IT-avdelingen med ønske om oppgraderinger i basisprogramvaren. Da er det bare irriterende å hver dag bli påminnet i en grønn boks som tar en betydelig del av skjermflaten om hvor langt de ligger etter i utviklingen… særlig de grønne boksene som ikke lar seg klikke bort, f.eks. VG sin. Jeg håper de tusenvis av innrapporteringer de sikkert får påvirker at de vurderer en snarlig utskifting av IE6.. Det er mye rart vi går glipp av med den versjonen vi er låst til i dag.
[...] has been rampant this year with many claiming that this is it, 2009 will be the death of IE6. A campaign in Norway has declared war with some great success. There are now some high profile Norwegian sites following with a week long [...]
Jeg faar opp dette banneret naar jeg surfer med min ps3, her slenger alle de store nettstedene i norge seg paa, men kan umulig ha testet ordentlig at dette virker bra, det blir litt vanskelig aa synes synd paa dere..
Jeg surfer med ps3 og nokia e90, her kan dere ikke gjemme dere bak at dette er gamle og utdaterte nettlesere, de faerreste norske nettsteder vises100% korrekt. Jeg synes dere skal slutte aa sutre over at dette med data og internett er vanskelig og heller utvikle metoder og rutiner slik at websidene deres vises riktig overalt. Dere gjoer deres eget marked mindre, feks langt flere hadde surfet med mobilen i dag om alle websider hadde blitt vist 100% riktig paa mobile enheter.
Varför förespråka utgivarnas intresse. När IE7 är mer sårbart för attacker? Många använder IE6 för dess stabila egenskaper, med mindre risk för att vara övervakad. Vill inte har mer cookis i min Dator än vad jag behöver. Vill inte vara övervakad om mina surfvanor. IE7 tillåter smygprogram, som är svåra att upptäcka för en normal användare. Har idag IE6, men påminns ständigt om att jag har en gammal IE-version. Redan där är man övervakad.
[...] Des sites norvégiens grand public placent un message d’avertissement (grâce à un commentaire conditionnel <!–[if lte IE 6]>) suite à un appel lancé par Finn.no. [...]
[...] tenkte at jeg også skulle delta på helgens bloggstafett om IE6. Finn.no’s oppstart av kampanjen mot IE6 gjorde det akseptabelt at også Aktiv I Oslo.no la ut en oppfordring til alle brukere med Internet [...]
[...] </p> <p> <a class=”ie6expl” href=”http://labs.finn.no/blog/finn-anbefaler-ie6-brukere-a-oppgradere-sin-nettleser” target=”_blank”>På FINN labs kan du lese mer om hvorfor vi anbefaler denne [...]
[...] du Internet Explorer 6? Da bør du oppgradere. Denne tjenesten virker ikke i den [...]
Tämä ei toimi
@Vlars,
Mikä on se, että ei toimi?
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Flabs.finn.no%2Fblog%2Ffinn-anbefaler-ie6-brukere-a-oppgradere-sin-nettleser&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0
I övrigt inga kommentarer…
ja, dette er bra tiltak….og jeg blir forundret og betenkt når jeg ser slikt som dette: http://saveie6.com/
Jeg fant ut av at blondie.no blogg fortsatt har den meldingen som det skrives om i denne tråden oppe. Hvordan er det med de andre sidene? er dugnaden over?
@Susanne
jeg har ikke oversikt over hvor mange nettsteder som fortsatt viser informasjon til sine Internet Explorer 6 brukere. FINN.no viser fortsatt denne informasjonen – og jeg tror veldig mange andre også gjør dette.
Hmm, ja jeg fikk i begynnelsen inntrykk av at det var en ukesdugnad men det er bra å se at flere nettsider fortsatt viser meldingen. I statistikken på bloggen min fra forledendag så jeg en som brukte IE4. Skulle tro teknisk museum har startet opp en maskin eller to :P?
[...] finn.no labs hev starta det som etter kvart hev blitt ein nasjonal aksjon mot IE6. Det virkar som om dette, med rette, hev vore eit problem som til no hev lege latent hos mange utviklarar og berre venta på å blusse ut. No kjem all frustrasjonen ut i ein aksjon som forhåpentleg vis vil betra befolkningen i framtiden. Sjår man på denne flotte grafen eg fann liggjande i heime-katalogen min, er det ikkje rart å forstå: [...]
i dont gona change webbrowser from ie6
i dont like ie7 ore ie8, new webbbrowser slows your computer down
[...] opter pour un message un peu plus stylé grâce à un peu de CSS, comme l’explique le site de FINN Lab [...]